Tiltak 10: Forbedre statistikken over omsetning av økologisk mat og drikke
Så er vi her til slutt med tiltak 10, det siste og det korteste i strategien.
Tekst: Peter Møller
Hvert år presenterer Landbruksdirektoratet en rapport om produksjon av økologiske jordbruksvarer som inneholder tall på omsetning fra dagligvare, i tillegg til storhusholdningsmarkedet, enkelte spesialbutikker, bakerier/kaféutsalg og Bondens marked i Norge. Stortinget ønsker seg 10 % økologisk jordbruksareal på sju år. I mellomtiden vil vi gjerne vite om anvendelsesgraden av epler og pærer, andelen importert og norskprodusert økologisk vare, hvilke varekategorier som vokser og hvilke som synker, og Landbruksdirektoratet vil nok kunne gi oss det.
Tiltak 10 er å lese som et løfte fra Landbruks- og matdepartementet om at arbeidet med å forbedre statistikken over omsetning av økologisk mat og drikke. At det ikke finnes oversikt over importen av økologiske produkter, er vesentlig. Å kunne gi et mer dekkende bilde av det norske forbruket av økologisk mat er en ambisjon.
– Debio Markeds forbrukerinnsikt viser at de mest ihuga økoforbrukerne handler oftere enn gjennomsnittet fra alternative salgskanaler som REKO, Bondens marked og gårdsutsalg. Et mer detaljert datagrunnlag for disse kanalene, HoReCa, offentlig innkjøp og en oversikt på importerte økologiske produkter, vil kunne gi viktige signaler til den norske bonden. Om det norske landbruket skal følge forbrukerpreferansene, er det vesentlig å vite hva som etterspørres på økologiområdet i det norske markedet, sier Idun Leinaas, leder marked og kommunikasjon i Debio Marked.
«Politikk» har av en politiker blitt beskrevet som at det handler om å ville. Men hva er vel viljen verdt uten handling. I etterkant av at dette magasinet går i trykken vil intensjonsavtalene med deltakerne i Nasjonal ressursgruppe bli presentert. Hva vil hver enkelt målbinde seg til?
Vil ord og handling gå hånd i hånd? Vil ordene og tallene smelte sammen, slik at ti tiltak i den nye økostrategien skal bli til 10 % økologisk areal? Eller vil de som, i Inger Hagerups dikt møtes for å slåss?
Som Mikael A. Meland Leksen fra Landbruksdirektoratet sa tidligere i år: 10 % areal vil si 10 % økning hvert år fram til fristen som er satt. «Vi vinner alltid, sa tallene. Vi gir oss aldri, sa bokstavene.»
En slik omlegging av landbruket vil kreve at alle gjennom verdikjeden bidrar og sammen styrker det som skal «forsterke kunnskap om matproduksjon som ikke går på bekostning av naturen og vårt fremtidige ressursgrunnlag», slik det formulert i statsrådens innledning til den nye økostrategien.
En slik måte å ordlegge seg på, finner vi også i intervjuet med statsråd Sandtrøen i dette magasinet: «Akkurat det», å interessere seg for dyr og planter, å utnytte lokale ressurser og bli mindre avhengig av importerte innsatsfaktorer, «er veldig viktig for å kunne produsere mat stabilt i et evighetsperspektiv.»
Skal det bli noe mer enn bare et tall og noen ord som ikke har noe med hverandre, må vi jobbe sammen. I tillegg til de nødvendige strukturelle endringene og praktiske ordningene som kreves for økt økologisk produksjon og omsetning, må vi i tiden framover fortsette å snakke med hverandre, vi må tåle forskjellighet, være nysgjerrige og løfte hverandre. Kun slik kan vi unngå at det går som med ordene og bokstavene hos Hagerup:
Dermed lå de der
hulter til bulter.