Kolonihagen nytt medlem i Debio
- Publisert
- Oppdatert
Siden 1986 har Debio vært garantisten for at mat- og drikkevarer med Ø-merket er produsert etter den høye miljøstandarden som økologiregelverket setter. Debio ble grunnlagt som et sertifiseringsorgan for å bygge tillit mellom bønder og forbrukere. Det mange ikke vet er at vi også er en medlemsorganisasjon. I år ble Kolonihagen tatt opp som nytt medlem i Debio.
Arnt Ove Dalebø Englund har vært med i Kolonihagen i over ti år. Først som med-gründer i satsningen på restaurant og bryggeri på Grünerløkka, nå i rollen som innovasjonsdirektør. Denne karriereruten er kanskje en liten illustrasjon på allsidigheten hos Kolonihagen, som gikk fra å være matkassesystem og bryggeri, for å nevne noe, til å bli en merkevare i REMA 1000, restaurant og strategisk partner til gårdbrukere, igjen for å nevne noe. Arnt Ove forklarer oss litt av bakgrunnen for hvorfor Kolonihagen valgte å bli medlem i Debio.
«Vi har jobbet med økologisk mat og drikke i 20 år og opplever at vi, gjennom denne reisen, har fått innsikt i hvor skoen trykker. Vi kjenner også veldig godt til forbruker og trender gjennom samarbeidet med REMA 1000 siden 2016. Vi vil ha økologisk inn i det offentlige ordskiftet og ut i norske butikkhyller! Vi opplever i dag at ting er i ferd med å endre seg, og vi ser positivt på de neste 20 årene på økologiens vegne. Vi har alltid ment at samarbeid er vesentlig for å kunne bevege seg fremover, og derfor er det naturlig at vi nå blir medlem i Debio.
Hva skal til for å styrke vilkårene for økologisk mat og drikke i Norge?
«Det er flere forhold jeg gjerne skulle hatt en endring på. Det jeg kanskje savner mest er et objektivt grunnlag vi alle kan ta utgangspunkt i. Vi trenger felles referansepunkt for diskusjoner og for å utvikle målrettede tiltak, ikke minst for å kunne vurdere effekten av tiltakene. Det betyr at vi må ha et godt tallgrunnlag for produksjon, omsetning, import, osv. Det er vanskelig å ha en faktabasert samtale om økologien i Norge uten. Vi trenger også et politisk forankret produksjons- og omsetningsmål som raskt skal konverteres til handling, for eksempel i offentlige kjøkken.»
«Jeg ønsker også en økt kunnskap om forskjeller i produksjonsformer. Rett og slett en folkeopplysning. Det må være plass til ulike merkevarer, til ulike posisjoner og meninger, men alt må være basert på fakta, ikke fordommer. Veivalgene bøndene eller vi tar må også henge sammen. Jeg savner mer og bedre kommunikasjon gjennom hele verdikjeden. Dette handler både om tallgrunnlaget, som nevnt, men også at vi rett og slett forstår hverandre bedre.»
Hva er deres mål for økologien i Norge, spør vi Arnt Ove. Svaret vitner om et høyt ambisjonsnivå på egne vegne, og et ønske om et landbruk som ivaretar både natur og menneske.
«Vi har sagt at vi aldri skal være 100 prosent fornøyd med måten vi gjør ting på. Det innebærer at vi alltid skal utfordre oss selv og andre og stadig ‘pushe’ økologien fremover. For oss er det å tilfredsstille et EU-regulativ ikke et hinder som det er vanskelig å forsere. Det er ikke det som er endepunktet for vår del. Det viktigste er å stimulere fotosyntesen og bedre jordhelse og dyrevelferd. Vi ønsker å kombinere regenerativt og økologisk, og vi ønsker å få dyra mer ut på beite. Et annet poeng som er viktig for oss er det sosiale rundt gårdene: Det som var et stort fellesskap tidligere, er i dag mer enkeltpersonsbedrifter. Vi ønsker å bidra til at det skal bli mer liv rundt på gårdstun, at man jobber mer sammen og at gården også kan være en møteplass for kunnskapsutvikling og inspirasjon. Vi ønsker å legge mer til rette for det, som vi for eksempel i dag gjør i vårt samarbeid med Horgen gård, som skal være en innovasjonshub for fremtiden.»
Debio Marked, Debios datterselskap, har uttalte målsetninger om å påvirke markedet i en retning hvor økologisk mat og drikke utgjør en større del av den omsatte varemengden, i dagligvare og ellers. Hva kan Debio Marked gjøre for å støtte opp under Kolonihagens målsetninger?
«Vi trenger noen som kan formidle forskning og informasjon om dokumenterte forskjeller i produksjonsformer, som kan snakke om annerledeshet på en engasjerende, men faktabasert måte. Debio Marked bør bedrive reell folkeopplysningen og bygge stein på stein for å hjelpe folk å forstå.
Innovasjonsdirektøren ser fram til å bli bedre kjent med Debio som medlemsorganisasjon fremover.
«Felleskapet medlemsorganisasjonen Debio tilbyr kan være en viktig arena for oss i Kolonihagen. Selv om vi kan ha ulike perspektiver, bør vi jobbe mot det samme målet og lære av hverandre. «
Debio er organisert som en ideell forening og våre medlemsorganisasjoner er våre eiere. Organisasjoner over hele landet, som ønsker mer økologisk og bærekraftig mat fra fjorden, på jordet og bordet kan bli medlem i Debio. Ta kontakt hvis du ønsker informasjon om medlemskap eller har idéer om samarbeid!