Alert Angle pointing down Arrow pointing right Arrow pointing left Arrow pointing right Arrow pointing right Burger Crossmark Debio Envelope Facebook Instagram Sketched arrow pointing down Angle pointing left Angle pointing right Loupe Phone Play button arrow Twitter YouTube Artboard 38 Artboard 41 Artboard 14 Artboard 40 Artboard 43 Artboard 22 copy Artboard 30 Artboard 42 Artboard 42 Artboard 9 Artboard 7 Artboard 10 Artboard 24 Artboard 8

Leder: Hvorfor økologisk i Norge?

Det er viktig å sette søkelys på hvorfor vi bør ha mer økologisk produksjon i Norge i en tid der stadig færre bønder produserer økologisk mat.

Økologisk landbruk ble definert som en driftsform for rundt 100 år siden, som en motreaksjon på det industrielle landbruket som vokste frem, men prinsippene som ligger bak er tuftet på tusenvis av år med agronomisk kunnskap og utvikling.

Regelverket som ble etablert i 1994 utvikles -stadig og er den dag i dag det eneste EU-regulerte bærekraftige produksjonssystemet. Alle sertifiserte virksomheter i hele verdikjeden for økologisk produksjon i EU og EØS er underlagt en årlig kontroll som sikrer tillit og integritet til kontrollsystemet. I Norge får over 3600 virksomheter årlig kontroll fra Debio i hele verdikjeden.

I Norge, på tross av lite offentlig satsning de seneste årene, blir økologisk landbruk anerkjent som en spydspiss for å bidra til å gjøre alt norsk landbruk mer miljøvennlig og bærekraftig.

I fremtiden er vi avhengige av å redusere bruken av ikke-fornybare ressurser i landbruket og vi må skape robuste økosystemer som tåler de raske klimaendringene og som kan sikre en stabil matforsyning lokalt og globalt. Da har vi mye å lære fra de økologiske bøndene.

Målet for økologisk produksjon i Norge er i dag etterspørselsbasert. For å kunne tilrettelegge for den reelle etterspørselen etter økologisk mat i Norge, og la forbrukerne selv kunne ta selvstendige og informerte valg i butikk, må også forbrukerne bli møtt med bedre tilgjengelighet og en mer balansert informasjonstilgang rundt økologisk landbruksproduksjon. Da trenger vi større innsats på kommunikasjon og markedsføring.

Datterselskapet til Debio, Debio Info AS, har i år endret navn til Debio Marked AS. I tillegg til å tilby viktige tjenester innen rådgivning og veiledning gjennom Matvalget til offentlige institusjoner vil selskapet fremover styrke satsningen på å fremme og markedsføre økologisk og bærekraftig produksjon, omsetning og forbruk til forbrukere og markedsaktører.

Debio heier på bønder, kokker, foredlere, leve-randørledd og beslutningstakere som tar ansvar og bryr seg. Den 11. november ble Matprisen arrangert for å synliggjøre og gi annerkjennelse til noen av disse hverdagsheltene. Du finner historiene om både nominerte og vinnere i magasinet.

Les i vei!

Vennlig hilsen Johan
Daglig leder, Debio

 

Del denne artikkelen

Kontakt