Alert Angle pointing down Arrow pointing right Arrow pointing left Arrow pointing right Arrow pointing right Burger Crossmark Debio Envelope Facebook Instagram Sketched arrow pointing down Angle pointing left Angle pointing right Loupe Phone Play button arrow Twitter YouTube Artboard 38 Artboard 41 Artboard 14 Artboard 40 Artboard 43 Artboard 22 copy Artboard 30 Artboard 42 Artboard 42 Artboard 9 Artboard 7 Artboard 10 Artboard 24 Artboard 8

Miljø- og bærekraftsverdi fra økologisk jordbruk

  • Publisert
  • Oppdatert

Økt kunnskap hos produsenter og forbrukere

Målgruppen er både produsenter og forbrukere. Med vekt på konvensjonelle bønder som kan tenke seg å legge om til økologisk drift, og bidra til at økologiske bønder er motiverte til å fortsette. Mens interesserte forbrukere får tilgang til kunnskap om fordeler med økologisk mat og matproduksjon.

Hvorfor dette prosjektet?

Begrunnelsen for å produsere og spise økologisk mat er sammensatt. Å ta dette valget er er ofte ledsaget av ønsket om et mer bærekraftig samfunn. I tillegg til den direkte effekten av økologisk jordbruk har driftsformen en viktig rolle som læringsarena og er en spydspiss i arbeidet med å gjøre norsk jordbruk enda mer miljøvennlig og bærekraftig. Denne funksjonen er en av årsakene til at staten støtter økologisk matproduksjon og ønsker å stimulere til økt salg og etterspørsel i Hurdalsplattformen.

Hva skal vi gjøre?

Det skal utarbeides fire publikasjoner i NORSØKs serie Faginfo, med følgende fire tema:

  • Husdyrvelferd
  • Biologisk mangfold inkludert beiting og plantevern
  • Ikke-fornybare ressurser
  • Næringsbalanse og miljøeffekter

Faginfoene utarbeides i samarbeid med relevante ressurspersoner i ulike foreninger og organisasjoner fra produsent- og forbrukerside.

Forventede resultater er å kunne dokumentere kunnskap om det økologiske jordbrukets miljø- og tilleggsverdier, gjøre denne kunnskapen mer kjent og øke forståelse for hverandres motivasjon og veivalg angående økologisk produksjon og forbruk.

Prosjektperiode er 1.1. – 31.12. 2025 med sluttrapportering senest 1.3. 2026.

Prosjektet gjennomføres av NORSØK med Debio Marked som partner.

Del denne artikkelen

Kontakt