Alert Angle pointing down Arrow pointing right Arrow pointing left Arrow pointing right Arrow pointing right Burger Crossmark Debio Envelope Facebook Instagram Sketched arrow pointing down Angle pointing left Angle pointing right Loupe Phone Play button arrow Twitter YouTube Artboard 38 Artboard 41 Artboard 14 Artboard 40 Artboard 43 Artboard 22 copy Artboard 30 Artboard 42 Artboard 42 Artboard 9 Artboard 7 Artboard 10 Artboard 24 Artboard 8

Fornyelse av Serveringsmerket

  • Publisert
  • Oppdatert

Debio har siden 2012 tilbudt serveringsmerker i tre ulike valører for serveringssteder og matvarehandlere. Merkene finnes i tre utgaver: bronse (minimum 15 % eller 15 faste økologiske varer), sølv (minimum 50 % økologisk) og gull (minimum 90 % økologisk). Andelen økologiske varer måles enten i innkjøpssum eller vekt. Både offentlige og private virksomheter kan få serveringsmerket.

Merkeordningen kan være et godt virkemiddel for virksomheter som ønsker å fremheve kvalitetene ved sin servering.

– Denne merkeordningen kan være en effektiv rute til en tydeligere og mer målbar bærekraftssatsning. Vi har en rekke virksomheter som allerede er godkjent for bruk av Serveringsmerket, men det er alltid plass til flere, sier prosjektleder Hege Bruce.

Debio Marked så et behov for å forenkle sertifiseringsprosessen og ytterligere styrke markedsarbeidet knyttet til ordningen. Hovedmålsetningen med prosjektet har vært å utvikle merkeordningen til å bli en mer attraktiv ordning for både private og offentlige serveringssteder og matvarehandlere, og gjennom dette bidra til å øke salget og omsetningen av økologiske produkter inn mot offentlige og private serveringssteder. Dette prosjektet fikk støtte fra Landbruksdirektoratet i 2023 og er nå avsluttet.

Som en del av prosjektet endret vi navnet fra Valørmerker til Serveringsmerket (slik det opprinnelig het i 2012). Vi har også gjennomført regelverksendringer for å innføre en enklere digital innmeldingsprosess for virksomhetene og redusert revisjonshyppighet: Fysiske revisjonsbesøk har blitt erstattet med digital dokumentkontroll for å effektivisere ressursbruk og forenkle tilsyns- og rapporteringskrav. I kundeportalen kan virksomhetene nå laste opp ferdig utfylt skjema som viser den økologiske andelen av det totale vareinnkjøpet. All innsendte dokumenter vil gjennomgås av saksbehandler som så gir en godkjenning til virksomhetene.

– I tillegg har vi jobbet med å styrke merkeordningens profil, og utviklet en ny kommunikasjonsstrategi. Den nye strategien ble ledsaget av en kampanjeplan, samten større markedskampanje gjennomført i juni 2024. Vi ønsker at Serveringsmerket skal være et redskap for virksomheter med ambisjoner, kommenterer Bruce.

En viktig målsetning for kampanjen var å skaffe påmeldte til webinar som ble avholdt høsten 2024. Webinaret ble utformet for å gi informasjon om tre av våre sentrale kjerneområder: Serveringsmerket, Matvalget og regelverk med sertifiseringsprosessen.

En annen konsekvens av kampanjen var en månedlig nettsak som løfter enkeltvirksomheter som bruker merkeordningen. Tidligere saker finner du her.

Debio Marked vil fra 2025 gjennomføre egne innsiktsundersøkelser knyttet til sine merkeordninger slik kan vi bedre se hvordan kjennskapen til merkeordningen utvikler seg over tid. Resultatene fra innsiktsarbeidet skal danne grunnlag for en markedsrapport som vil benyttes for videre markeds- og utviklingsarbeid.

 

Del denne artikkelen

Kontakt