Alert Angle pointing down Arrow pointing right Arrow pointing left Arrow pointing right Arrow pointing right Burger Crossmark Debio Envelope Facebook Instagram Sketched arrow pointing down Angle pointing left Angle pointing right Loupe Phone Play button arrow Twitter YouTube Artboard 38 Artboard 41 Artboard 14 Artboard 40 Artboard 43 Artboard 22 copy Artboard 30 Artboard 42 Artboard 42 Artboard 9 Artboard 7 Artboard 10 Artboard 24 Artboard 8

Nytt oppslagsverktøy for Debio-godkjente virksomheter

  • Publisert
  • Oppdatert

Debio Marked mottok prosjektmidler fra Landbruksdirektoratet i perioden 2023-2025 til å gjennomføre prosjektet Finn øko. Målsettingen med Finn øko er å presentere et oppslagsverktøy som skal bidra til å styrke omsetning av økologisk mat og drikke i Norge.

Om Finn øko

  • Utviklingsprosjekt finansiert av Landbruksdirektoratet
  • Et oppslagsverktøy som skal vise fram alle virksomheter med Debio-godkjenning
  • Finn øko skal bidra til økt etterspørsel, forbruk og vekst i det økologiske markedet
  • Soft lansering juni 2025, full lansering september 2025
  • Det vil tilbys opplæring i verktøyet høsten 2025

Forsøk på effektiviseringer i verdikjeden

Det finnes i dag utfordringer for grossister, offentlige og kommersielle virksomheter og private forbrukere i å finne fram til de gode økologiske råvarene som produseres i Norge. Verdikjeden i markedet har dessverre flaskehalser i systemet som hindrer flyt i prosessen.

Vi ser i dag at det dannes flere private initiativ med markedsaktører som fungerer som en bro i forsøk på å løse akkurat denne problematikken. Dette viser at det allerede eksisterer et større økologisk marked å ta av. Derfor må det tilrettelegges for at de økologiske produsentene får en mer hensiktsmessig møteplass hvor de enklere klarer å lokalisere – og bli lokalisert av grossister og offentlige, kommersielle og private innkjøperne.

Utformingen av Finn øko

På Debio sine nettsider har det i flere år vært et oppslagsverktøy med alle Debio-godkjente virksomheter og produkter. Med Finn øko håper vi å ha skapt en mer brukervennlig og hensiktsmessig møteplass og oppslagsverktøy, der alle Debio-godkjente virksomheter blir mer synlige. Så snart virksomhetene fyller inn virksomhetsbeskrivelse, bilder og markedsinformasjon, vil verktøyet inneholde mye relevant informasjon slik at innkjøpere lettere kan finne riktig produsent med riktige produkter, lokalt så vel som nasjonalt.

På Finn øko kan virksomheter legge inn detaljert informasjon som eksempelvis logo, bilde av virksomheten, lenke til nettside/sosiale medier, kontaktperson, oversikt over egenregistrerte produkter og informasjon om ulike salgskanaler. Nivået av detaljeringsgrad styres av virksomhetene selv, ut ifra virksomhetenes egne behov for synliggjøring mot sitt foretrukne marked.

Tilbakemeldinger som mange bønder får, er at mange også ønsker å kjøpe lokalt. Det er derfor viktig å utnytte det lokale markedspotensialet som allerede eksisterer. Det er høyere betalingsvilje med Ø-merket, det er et kvalitetsstempel, fordi alle vet at den økologiske forskriften da blir fulgt.

I sum håper vi at Finn øko vil hjelpe den norske bonden som driver økologisk, samt norske virksomheter som lager og omsetter økologiske produkter, med å bli mer synlige og attraktive på markedet. På den måten kan vi gjennom Finn øko bidra med økt etterspørsel, forbruk og vekst i det økologiske markedet, som igjen er med på å styrke utviklingen av den økologiske produksjonen for den norske bonden.

Satsningen Finn øko koordineres av Hege Bruce, med støtte i en intern arbeidsgruppe. I tillegg har prosjektet hatt en ressursgruppe som representerer aktører fra store deler av verdikjeden for mat; Matvalget, Bondens marked, Dagens, Økologisk Norge, Norges Bondelag, Rema 1000/Kolonihagen og Norsk Bonde- og Småbrukarlag. Dette for å sikre at vi har utviklet et produkt som er etterspurt i markedet.

Har du spørsmål eller innspill til Finn øko, ta gjerne kontakt med prosjektkoordinator Hege Bruce.

Del denne artikkelen

Kontakt