Alert Angle pointing down Arrow pointing right Arrow pointing left Arrow pointing right Arrow pointing right Burger Crossmark Debio Envelope Facebook Instagram Sketched arrow pointing down Angle pointing left Angle pointing right Loupe Phone Play button arrow Twitter YouTube Artboard 38 Artboard 41 Artboard 14 Artboard 40 Artboard 43 Artboard 22 copy Artboard 30 Artboard 42 Artboard 42 Artboard 9 Artboard 7 Artboard 10 Artboard 24 Artboard 8

Leder: Debios formål er å trygge og fremme økologisk produksjon, omsetning og forbruk

På vegne av Mattilsynet kontrollerer og godkjenner vi i Debio at alle virksomheter som produserer, bearbeider, lagrer og markedsfører økologiske produkter følger økologiforskriften. Debio er en viktig aktør for å sikre at mat- og drikkevarer med Ø-merket faktisk er produsert etter den høye miljøstandarden som det offentlige regelverket setter.

Vi er opptatt av å senke terskelen for å bli kontrollert og sertifisert som økologisk, for både bønder og omsetningsledd. Samtidig er det avgjørende at kontrollen er grundig, uavhengig og upartisk. Vi jobber stadig med å både forbedre og effektivisere tilsynet for å gjøre det mer brukervennlig for alle tilknyttede bedrifter å dokumentere at de følger regelverket.

Debio eier også datterselskapet Debio Marked. Debio Marked jobber for å styrke kjennskap og kunnskap om Ø-merket, økologisk mat og dets tilleggsverdier blant forbrukere og virksomheter i Norge. Vi ønsker å motivere flere virksomheter til å bli sertifisert og bruke Ø-merket som et aktivt markedsføringsverktøy. Debio Marked jobber for å bidra til positive endringer i verdikjeden for økologisk mat ved å legge til rette for samarbeid, utvikling av markedsføringsmateriell og formidling av innsikt om nåværende og potensielle økoforbrukere. Målet er å gjøre det enkelt å velge økologisk og å styrke markedet for økologisk mat i Norge.

I Debio Marked har vi gjennom Matvalget spisskompetanse på rådgivning av offentlige og private storkjøkken for å inspirere og tilrettelegge for et mer bærekraftig matinnkjøp og -måltidstilbud. Matvalget er en vesentlig aktør for å sikre at det offentlige utnytter potensiale om en stabil omsetning av økologiske varer i Norge.

Norske konsumenters etterspørsel etter økologiske varer øker, og i Norge vokste omsetningen av økologiske varer i 2024 med hele 7,8 % i dagligvarehandelen.  Økologisk landbruk blir anerkjent som en spydspiss for å bidra til å gjøre hele det norske landbruket mer miljøvennlig og bærekraftig, og Stortinget har i år vedtatt en nasjonal målsetting om 10 % økologisk produksjon innen 2032.

Men hvilken betydning har det at økologisk landbruk er definert som en spydspiss for hele det norske landbruket? Hva tenker de norske forbrukerne om økologisk mat, og har de nok kunnskap om hva det betyr å velge økologisk? Hvordan kan vi arbeide sammen for å nå den nasjonale målsetningen?

Denne utgaven av Fordi du bryr deg er i stor grad viet til spørsmålet: Hvilke tiltak kan øke økologisk areal til 10 % innen 2032 og hvordan kan vi øke omsetningen av økologisk mat. Vi har snakket med faglagene som ivret for en sterkere økologisatsing og et håndfast måltall for areal. Vi har snakket med økobønder, meierister og andre foredlere, interesseorganisasjoner, forskere og andre aktører som er involvert i dette feltet, for å finne ut hvilke tiltak de mener er viktig fremover.

Vi håper at årets magasin gir deg som leser giv til å så nye frø, oppsøke nye markeder eller å ta kontakt med noen av de mange som søker å bidra til at vi i 2032 har 10 % økologisk produksjon i Norge. Fordi du bryr deg.

Vennlig hilsen Johan H. Kintzell Frøstrup
Daglig leder, Debio

Del denne artikkelen

Kontakt