Alert Angle pointing down Arrow pointing right Arrow pointing left Arrow pointing right Arrow pointing right Burger Crossmark Debio Envelope Facebook Instagram Sketched arrow pointing down Angle pointing left Angle pointing right Loupe Phone Play button arrow Twitter YouTube Artboard 38 Artboard 41 Artboard 14 Artboard 40 Artboard 43 Artboard 22 copy Artboard 30 Artboard 42 Artboard 42 Artboard 9 Artboard 7 Artboard 10 Artboard 24 Artboard 8

Dagens ansvarlige teknologer

Siden 2014 har Matprisen delt ut priser til mennesker og virksomheter som gjør vårt  matsystem mer bærekraftig. Fjorårets vinner i kategorien «Årets salgskanal» var Dagens,  en digital plattform for enkel og lønnsom direktehandel mellom bærekraftige matprodusenter og profesjonelle kjøkken.

Tekst: Edona Arnesen og Idun B. Leinaas

Dagens bygger fremtidens matsystem i dag – matverdikjeder som er lokale, transparente og som sørger for at mest mulig av fortjenesten forblir hos produsentene selv. På den måten kan produsentene fortsette sine mangfoldige produksjoner på naturens premisser, drive levedyktige bedrifter og utvikle seg.

– Å motta prisen «Årets salgskanal» på Matprisen var en stor anerkjennelse for oss i Dagens. Det bekrefter at vårt arbeid med å skape en digital plattform som legger til rette for enkel, bærekraftig og lønnsom handel mellom produsenter og kjøkken virkelig gjør en forskjell for det norske matsystemet, forteller David Kirby, administrerende direktør i Dagens.

Dagens på scenen under Matprisen 2023. Foto: Magnus Gulliksen/Matprisen

Matsystemet i Norge preges av noen få store aktører med betydelig markedsmakt, noe som gjør det utfordrende for produsenter og kjøpere å handle direkte med hverandre. Dette begrenser produsentenes mulighet til å påvirke hva som produseres og hvordan priser blir satt. Dagens ble startet i 2017 med mål om å endre matverdikjeden slik at både de som produserer maten og de som kjøper den kan få bedre verdi ved å handle direkte – muliggjort av en digital plattform.

– Siden oppstart av Dagens, har vi sett en betydelig økning i etterspørselen etter lokale og økologiske produkter, drevet av en voksende bevissthet om bærekraft. Dagens har spilt en viktig rolle i å koble lokale produsenter med profesjonelle kjøkken, noe som har bidratt til å styrke den lokale matproduksjonen, sier David Kirby.

Dersom økologisk landbruk skal bre seg videre ut i vårt langstrakte land, trenger bøndene å få levelig betalt, noe direkte handel gir mulighet for. Det gjør det også mulig for bøndene og deres kunder å bygge ekte, nære relasjoner, som igjen bygger bro mellom verdenen på jordet og på kjøkkenet. Dette er noe av grunnene til at Dagens ble kåret til «Årets salgskanal» under Matprisen 2023.

– Vi er en teknologibedrift, men bærende for hele virksomheten er mat, mennesker, økologi og natur. For oss er det viktig at produsentene benytter økologiske og bærekraftige metoder i sitt arbeid. Vi tror på verdien av å skape et matsystem som ikke bare er effektivt og teknologidrevet, men også ansvarlig, sier Kirby.

Dagens har utviklet en digital plattform som er en fullstendig løsning for direkte handel, hvor matprodusentene har et stort verktøyskrin for å profilere sin egen bedrift, presentere sine varer med all nødvendig informasjon og pris de setter selv, motta og behandle bestillinger, kommunisere med markedet, samt håndtere fakturering og regnskap. Kjøkken får på sin side ett sted å gå for å finne produsenter i sin region, samt sesongens råvarer som er ansvarlig produsert, og enkelt bestille råvarene fra flere produsenter samtidig. Dagens gjør det altså mulig for alle kjøkken å handle sesongvarierende, mangfoldige råvarer produsert lokalt direkte fra produsenter. Og handelen gjør de også mulig å rapportere på:

– Gjennom vår plattform kan vi vise kjøkken og innkjøpere nøyaktige tall på hvor mye de har handlet av økologiske, lokale og bærekraftige produkter. Denne informasjonen kan brytes ned per dag, uke eller kvartal, noe som gir verdifull informasjon for både planlegging og beslutningstaking, forteller Kirby. Ved å gjøre disse dataene tilgjengelige kan vi ikke bare fremme bevissthet rundt bærekraftige valg, men også hjelpe innkjøpere med å justere bestillingene sine i tråd med miljø- og bærekraftsmål. Dette bidrar til å styrke forbindelsene mellom produsenter og kjøpere, og skaper et mer transparent og ansvarlig matsystem.

Siden utmerkelsen på Matprisen i 2023 har Dagens vært opptatt med å utvikle virksomheten videre, og er nå midt i arbeidet med å bli enda mer rendyrket som teknologibedrift og leverandør av innovative digitale produkter for direkte handel og uavhengige matsystemer. Dette vil gjøre det mulig for Dagens å fasilitere direkte handel over hele Norge, og i fremtiden i mange andre land. Den neste fasen av selskapet handler om å bygge enda bedre digitale verktøy for produsentene slik at de kan bruke så lite tid som mulig på administrasjon, og dermed mer tid på plantene, dyra og jorda.

Staben i Dagens. Foto: Dagens

Del denne artikkelen

Kontakt