Alert Angle pointing down Arrow pointing right Arrow pointing left Arrow pointing right Arrow pointing right Burger Crossmark Debio Envelope Facebook Instagram Sketched arrow pointing down Angle pointing left Angle pointing right Loupe Phone Play button arrow Twitter YouTube Artboard 38 Artboard 41 Artboard 14 Artboard 40 Artboard 43 Artboard 22 copy Artboard 30 Artboard 42 Artboard 42 Artboard 9 Artboard 7 Artboard 10 Artboard 24 Artboard 8

Debio møter Debio: Trine Paulsen, kundebehandler

Tekst: Ole Petter Bernhus
Foto: Espen S. Seierstad/Debio

Det er en helt vanlig mandag, tåka ligger lavt over Debios hovedkontor på Bjørkelangen. Jeg skal ikke gi tåka skylda for at hodet også er litt tåkete akkurat denne dagen, men det er en morgen fylt med litt uro og noen bekymringer. Da føles det godt å komme på kontoret og møte gode kollegaer, og ikke minst humørsprederen Trine Paulsen.

Hver mandag, enten det er tåke eller ei, kommer det en hyggelig e-post fra Trine under overskriften «Ny uke». Her informerer hun om hvem som har kjøkkentjeneste denne uken i tillegg til at hun kommer med noen oppmuntrende ord, et lite dikt eller kanskje en oppfordring om at du akkurat i dag kan ringe en god venn det er lenge siden du snakket med.

Alle som er innom Bjørkelangen-kontoret kjenner Trine, men for mange andre er hun ikke så synlig. Hun er en av dem som jobber i Debio-kulissene. Det er ikke henne du møter ute på revisjoner eller på mat- og miljøveiledning på et offentlig kjøkken, men hun er en del av støttefunksjonene i Debio som gir smøring til maskineriet.

Hun er en av dem i Debio Stab som sørger for at resten av organisasjonen kan bruke sin tid på å utføre Debio sine hovedoppgaver.

Hva jobber du egentlig med, Trine?

Jeg har ansvar for sentralbordet, skanning av post, utsendelse av merker og utstyr til merkebrukere og revisorer. Jeg er også kantineansvarlig og har ansvar for å registrere alt av matavfall i tråd med vår miljøpolitikk. Ellers hjelper jeg kunder med å finne frem på hjemmesiden, er en støttefunksjon for de andre avdelingene og planlegger og legger til rette for seminarer og fysiske møteplasser. Dagene er aldri kjedelige, for arbeidsoppgavene er så forskjellige!

Kan du si noe om hva som gleder deg mest med arbeidshverdagen din?

Jeg gleder meg mest til å møte kollegaer og til å hjelpe kunder og kollegaer. Kunder som gir positive tilbakemeldinger gjør meg ekstra glad. Det å gi hverandre ros og oppmerksomhet er noe vi er flinke til i Debio og en verdi jeg setter pris på! Samtidig er det greit å få tilbakemeldinger på ting som kan forbedres, det er en naturlig del av arbeidshverdagen det også.

Du har ansvaret for Debios kantine, og det er jo maten vi spiser alt egentlig dreier seg om i Debio. Er du også opptatt av at vi faktisk kan spise verden bedre? 

Ja, selv prøver jeg å velge økologiske produkter og lage maten mest mulig fra bunnen av. Kutte ned på matsvinn og spise mindre kjøtt jobbes det hele tiden med. Vi kan alle gjøre noe, så jeg starter med meg selv.

Selv om vi synes Bjørkelangen og Aurskog-Høland kommune ligger sentralt, er det ikke alltid like lett å finne frem til norske økologiske produkter her. Hvordan opplever du det er å få tak i de råvarene du trenger? 

Vi kan fint spise lunsjen vår med bare økologiske produkter. Det er bare det at det ofte blir det samme da utvalget ikke er så stort. Det blir vanskelig å variere.

Hva er det du savner mest av norske økologiske råvarer i butikken?

Det er bra med frukt og grønt, men det er lite pålegg. Spesielt leverposteien som ble borte fra sortimentet er savnet og her ute er det stor variasjon fra uke til uke av hva vi får tak i av økologiske oster. Generelt ser jeg at tilgangen på økologisk mat er økende i butikkene her ute og andre steder. Det er gledelig!

I september i år hadde du jobbet 20 år i Debio. Hva vil du si har endret seg mest på disse årene?

Teknologien! Først og fremst har informasjonskanaler og den digitale verden endret seg. Tidligere var alt manuelt arbeid. Jeg husker vi sendte ut papirer og mapper med informasjon og tilknytningssøknader via posten til kunder som ringte inn med ønske om å melde seg inn i Debio. Revisorene sendte inn dokumentene de hadde fått på revisjonen til Bjørkelangen-kontoret og vi skannet det inn og la det i grønne mapper i arkivet.

Hva er det beste med å jobbe i Debio og hva kunne du tenkt deg var annerledes?

Det beste er at jeg jobber et sted som betyr noe for andre. Det føles veldig meningsfullt å jobbe med noe som er større enn meg selv og ikke minst å ha gode kollegaer som ser meg. Hvis noe kunne vært annerledes, må det være at jeg ønsker meg flere norske produsenter av økologisk mat. I dag importeres mye. Når det er sagt er jeg generelt glad i bønder, både økologiske og konvensjonelle. Vi må jobbe side om side, og samarbeide når vi kan.

Vil du si holdningene til økologiske og Debio-godkjente produkter har endret seg i din tid i Debio?

Ja, folk er mer opptatt av hva maten inneholder i dag, hvor den kommer fra, og ikke minst bruken av sprøytemidler og god dyrevelferd.

Vi har et slagord i Debio som heter «fordi du bryr deg». Hvorfor bryr du deg, hva er viktigst for deg?

Jeg bryr meg fordi jeg vil at jorda, dyra og ikke minst vi mennesker skal ha det bra. Vi er alle en del av det store kretsløpet. Slutter vi å bry oss, blir vi fattige!

«Kunder som gir positive tilbakemeldinger gjør meg ekstra glad. Det å gi hverandre ros og oppmerksomhet er noe vi er flinke til i Debio og en verdi jeg setter pris på!»

– Trine Paulsen

Del denne artikkelen

Kontakt