Serveringsmerket – Bærekraft som merkes
I snart 40 år har Debio vært en pådriver for et mer bærekraftig samfunn gjennom merkeordninger for økologisk og bærekraftig matproduksjon i Norge. Debio står bak Ø-merket, som er et av de mest kjente miljømerkene i det norske markedet med en merkekjennskap på 72 %.
Tekst: Hege Bruce, prosjektkoordinator Debio Marked
Gjennom tredjepartssertifiseringer sikrer Debio åpenhet i hele verdikjeden – fra råvare til ferdig produkt. Vi jobber for at verdikjeden skal være bærekraftig og ta hensyn til jord, hav, bonde og lokale økosystemer. Maten vi spiser påvirker biomangfold, jord- og vannkvalitet og dyrevelferd, og vi kan alle bidra til å spise verden bedre. Dine matvalg har betydning. Hva du velger hos matvarehandelen, hva du kjøper inn og hva du serverer er viktig.
Serveringsmerket – en del av bærekraftig satsning siden 2013
Serveringsmerket er en viktig del av arbeidet med å fremme bærekraftig matproduksjon og forbruk. For at kundene skal kunne velge økologiske serveringssteder og matvarehandlere, er det viktig at også grossistene tilrettelegger for et bredere økologisk sortiment som virksomhetene kan velge fra.
Serveringsmerket kan hjelpe virksomhetene med å kunne stille krav til grossistene om å levere de varene de ønsker. I tillegg kan et sterkt fokus på bærekraft være et konkurransefortrinn og et mulig krav i anbudskonkurranser. Mer innlemmelse av økologisk mat og drikke, spesielt i offentlige anbudskonkurranser, vil bidra til å skape effektive verdikjeder gjennom mer stabile volum og forutsigbarhet i prissettingen.
Vi lever i en tid hvor alle tiltak som virksomheter gjør må være synlige, og vi ser at bærekraft er viktigere enn noen gang. Ifølge Svanemerkets Nordic Consumer Sustainability Index 2024, stoler bare 28 prosent på produsenters egne miljømerker, mens hele 81 prosent mener det er viktig at miljømerker er objektive og uavhengige av produktene de sertifiserer. Merkeordninger fungerer som tydelige symboler på at virksomhetene tar sin del av ansvaret, og blir dermed en brobygger mellom virksomhet og samfunn. Tilliten til Ø-merket er høy, og den tilliten videreføres til serveringssteder og matvarehandlere gjennom Serveringsmerket. Fordi virksomheter som har valgt Serveringsmerket, har også valgt en strategi og de står klare med dokumentasjon som gir dem høy troverdighet blant kundene.
Hvordan kommunisere et verdivalg
Vi omgir oss daglig med matomgivelser som forteller oss hvilken type mat vi skal kjøpe. Visuell markedskommunikasjon fra retailkjeder, bensinstasjoner, serveringssteder, skoler og sykehus skaper et rammeverk av inntrykk og er med på å påvirke våre matvalg. Hvilke typer matannonser har du sett i dag?
Det som er felles for alle med Serveringsmerket er at de har tatt et verdivalg. Deres kunder kan være sikre på at det selges eller serveres mat som bidrar til åtte av FNs bærekraftsmål. Fra å redusere vannforurensning og forbedre jordhelse, til å fremme ansvarlig forbruk og produksjon i landbruket.
Vi i Debio Marked er stolte av alle sertifiserte virksomheter, og løfter dem fram som kunnskapsrike, etiske og fremadrettet. Vi har etablert en månedlig publisering i våre sosiale mediekanaler hvor vi heier frem eksisterende og nye virksomheter som har Serveringsmerket.
Bestill markedsmateriell på Debios nettside og gjør det tydelig for kundene deres at dere har Serveringsmerket! På den måten vil vi kunne bidra med et mer bærekraftig perspektiv til våre matomgivelser. For dette merket er en bærekraftig forbindelse mellom jord, hav, kjøkken og bord, noe som igjen hjelper kundene til enkelt å kunne velge et sted som tilbyr økologisk mat!
Hvem kan bruke Serveringsmerket?
Serveringsmerket tildeles virksomheter som selger og serverer en viss andel økologiske produkter. Alle virksomheter uavhengig av størrelse kan søke Serveringsmerket. Det gjelder restauranter, kafeer, kantiner, cateringvirksomheter, fastfood-virksomheter, institusjonskjøkken, hotellkjøkken, matvarehandlere og arrangementer.
Hvordan får dere Serveringsmerket?
Serveringsmerket er en dokumentasjon på andel økologisk råvare målt i kroner eller i vekt. Merket finnes i tre varianter: Bronse (minimum 15 % økologisk eller 15 faste produkter), sølv (minimum 50 %) og gull (minimum 90 %).
I regnestykket som angir økoandelen, påvirker ikke salt, vann, vilt kjøtt eller ville vekster andelen. Bærekraftsmerket fisk kan regnes i økoandelen.
Vi har digitalisert hele prosessen. Ved noen få klikk kan virksomheter sende inn nødvendig dokumentasjon gjennom kundeportalen vår. Logg dere på med ny brukerprofil. Svar på noen spørsmål, fyll ut driftsbeskrivelsen og last opp skjema som viser deres økoandel. En av våre saksbehandlere vil gjennomgå de innsendte dokumentene og gi dere godkjenningen digitalt. Dere slipper dermed å planlegge for fysisk revisjonsbesøk første gangen. Når virksomheten har mottatt sertifiseringen fra Debio, kan du laste ned Serveringsmerket og bruke det i markedsføringen din.