Alert Angle pointing down Arrow pointing right Arrow pointing left Arrow pointing right Arrow pointing right Burger Crossmark Debio Envelope Facebook Instagram Sketched arrow pointing down Angle pointing left Angle pointing right Loupe Phone Play button arrow Twitter YouTube Artboard 38 Artboard 41 Artboard 14 Artboard 40 Artboard 43 Artboard 22 copy Artboard 30 Artboard 42 Artboard 42 Artboard 9 Artboard 7 Artboard 10 Artboard 24 Artboard 8

«Ø for økologisk» – fruktbart samarbeid for et marked i vekst

  • Publisert
  • Oppdatert

Mange forbrukere ønsker å ta gode miljø- og dyrevelferdsvalg når de handler mat, men fortsatt forstår ikke mange at det grønne Ø-merket er det de burde se etter. Nå samler Debio Marked et bredt utvalg markedsaktører for å gjøre det enklere for forbrukere å velge økologisk.

Økologisk mat og drikke etterspørres av stadig flere forbrukere. I midten av mars kunne Landbruksdirektoratet melde om økende omsetning av økologiske produkter, både i dagligvare og gjennom andre salgskanaler. Likevel er kjennskapen til miljø- og dyrevelferdsfordelene ved økologisk landbruk lite kjent blant forbrukere, og kjennskapen til Ø-merket, det offisielle miljømerket for mat i Norge er dalende.

– Vi har nå en nylig revidert økostrategi som adresserer behovet for en forsterket informasjonsinnsats om økologisk matproduksjon. Sammen med våre samarbeidspartnere skal vi levere på dette; aldri før har markedsaktørene delt kunnskap og innsikt om sine kunder, for så å sammen bidra til målrettede kampanjer med et kunnskapsgrunnlag som flere kan dra nytte av, sier Idun Bjerkvik Leinaas, kommunikasjon- og markedsleder i Debio Marked.

«Ø for økologisk» ledes av Debio Marked, og gjennomføres i samarbeid med ulike aktører i bransjen, både i dagligvare og foredling. Så langt har Coop Mega, Dyrket, Gartnerhallen, Godt Brød, Kolonihagen, Norganic, Norgesgruppen, Rørosmeieriet, Unil, Landbrukets Økoløft og Stiftelsen Norsk mat signert samarbeidsavtalen.

Anders Hørthe, sentral kulturansvarlig for økologisk i Gartnerhallen, ser fram til en forsterket markedsinnsats.

– For meg som grøntprodusent er utviklingen av økologisk produksjon et målrettet instrument med praktiske tiltak, og derfor en viktig del av framtidslandbruket. Det må vi bygge opp under.

Satsingen vil involvere både samarbeid om markedsinnsikt, og utvikling av mer detaljert kunnskap om hvilke barrierer forbrukere møter, og hvordan man bedre kan nå dem som ønsker å ta gode matvalg. Målet er å utvikle en markedsrapport for økologisk mat i Norge, flere kampanjer og med dette støtte markedsaktørene som ønsker å nå økoforbrukeren.

– Vi opplever en god driv i markedet, men ser også behov for å skape en bredere kommunikasjon med forbrukere. Det trengs en kunnskapsformidling som markedsaktørene kan stille seg bak, og som gjør forbrukere i stand til å handle i tråd med norsk miljøpolitikk og det nye 10 %-målet for økologisk produksjon. Assosiasjonene til økologisk produksjon bør være i tråd med fakta og med nasjonal og internasjonal miljøpolitikk. Vår balanserte tilnærming til aktørene, vårt nordiske og internasjonale nettverk og spisskompetanse på økologisk mat og landbruk, gjør at vi har stor tro på gode resultater, og ikke minst fruktbare samarbeid, uttaler Leinaas.

– Vi er veldig glade for at Debio Marked går i gang med denne satsingen. Timingen er helt riktig. Stadig flere forbrukere er opptatt av rene og naturlige produkter. Vi på Rørosmeieriet er et heløkologisk meieri, og vi mener den gode smaken starter med ei levende jord, det kua spiser og hvordan dyrene har det. Ø-merket blir et bevis på det. Gjennom Ø for økologisk tror vi at flere vil forstå hva økologi faktisk er, sier Kristin Bendixvold, kommersiell leder i Rørosmeieriet.

– Vi setter stor pris på de aktørene som har meldt at de vil være del i satsingen, og som med det viser at de ønsker å styrke sin markedsposisjon på økologi i Norge. Målet med satsingen er ikke å fremme enkeltaktører alene, men å øke kjennskapen og kunnskapen til det offisielle miljømerket for mat, Ø-merket, og løfte alle som omsetter økologiske produkter i Norge. Om flere ønsker å være med på dette, er det bare å kontakte oss, avslutter Leinaas.

Del denne artikkelen

Kontakt