Alert Angle pointing down Arrow pointing right Arrow pointing left Arrow pointing right Arrow pointing right Burger Crossmark Debio Envelope Facebook Instagram Sketched arrow pointing down Angle pointing left Angle pointing right Loupe Phone Play button arrow Twitter YouTube Artboard 38 Artboard 41 Artboard 14 Artboard 40 Artboard 43 Artboard 22 copy Artboard 30 Artboard 42 Artboard 42 Artboard 9 Artboard 7 Artboard 10 Artboard 24 Artboard 8

Bærekraften merkes

Virksomhet med store ambisjoner? Legg om til økologisk mat, og det kan bidra til så mye som åtte bærekraftsmål!

De siste årene har mange virksomheter kjent på at det er vanskelig å nå ut om hvordan de jobber bærekraftig. Samtidig har kravene fra myndighetene til åpenhet og rapportering blitt større. Stadig flere bruker FNs bærekraftsmål som styringsverktøy for om virksomheten tar sin del av samfunnsansvaret. Det er ingen snarveier til bærekraft – eller er det kanskje det..?

Fana FHS får det til!

– Overgangen til mer bruk av økologiske råvarer og produkter trenger ikke å bli spesielt vanskelig, sier rektor ved Fana Folkehøgskole, Tore Haltli.

Tidligere i år vant de Folkehøgskolenes bærekraftpris for sitt arbeid. Arbeidet startet med at elevene forventet at skolen tok samfunnsansvar. En viktig brikke er et bærekraftig kjøkken, og økologisk mat ble en åpenbar løsning.

Den engasjerte rektoren peker på planlegging og kompetanseheving som nøkkelen til suksessen. Et konkret råd fra skolen er å fokusere på produkter man bruker mye av for raskt å få opp den økologiske andelen. Ikke minst er det fint å kjenne litt på det utvendige presset:
– Vi søkte Serveringsmerket fra Debio fordi vi ville at noen utenfor skolen skulle se oss i kortene, avslutter Haltli.

Kjøkkensjef Mats Olsen baker bærekraftige brød til elevene på Fana folkehøgskole.

Synes du dette virket spennende?

Vi holder et webinar for alle interesserte tirsdag 27. august kl.13.00-14.00.

Produsenter du kan stole på

I snart 40 år har Debio bidratt til et mer bærekraftig samfunn gjennom merkeordninger for økologiske produkter. Like lenge har vi jobbet med virksomheter med veiledning og kunnskapsformidling. Den økologiske produsenten har alltid skapt produkter på lag med naturen – og bidrar til mer mangfold og liv rundt oss. De fleste av oss tenker på landbruk som er på lag med klima, natur, dyrene og miljø når vi hører ordet ‘økologisk’. Men økologiske produsenter bidrar til mer enn det. I bunnen for all økologisk produksjon ligger en helhetstanke om bærekraft.

Flere mål samtidig

Produsentene kombinerer tradisjon, innovasjon og vitenskap til nytte for miljøet. Prinsippene skal også fremme rettferdighet og god livskvalitet for alle. Da er det kanskje ikke så overraskende at økologisk mat kan bidra til så mange som åtte av FNs bærekraftsmål. Her kan du lese mer om hvordan seniorforsker Sissel Hansen ved Norsk senter for økologisk landbruk (NORSØK) setter alt i sammenheng:

− Fokuset på etiske kjøp, samtidig som produsenten må forholde seg til økonomi, dyrevelferd, sosiale aspekter og politikk, gjør at de sosiale og økonomiske aspektene ved bærekraft blir ivaretatt, sa hun under et foredrag i 2023.

Trenger dere veiledning?

– Ønsker du hjelp til å nå dine bærekraftsmål, står vi klare med veiledning, inspirasjon og kunnskap, sier leder for Matvalget, Marte von Krogh.

Hun leder et tverrfaglig team som veileder offentlige og private storkjøkken i å lage bærekraftige måltider. Et av knepene er at de knytter store virksomheter sammen med økologiske produsenter. De kan bistå med å finne nye innkjøps- og logistikkløsninger, og jobber matfaglig med omlegging av måltidstilbud for å nå bred bærekraft, som ivaretar både miljømessige, sosiale, økonomiske og organisatoriske forhold.

Matvalget står klar til å bistå virksomheter som trenger hjelp til en omstilling av måltidstilbudet.

Merkeordninger er viktige for tilliten

For å nå bærekraftsmålene verden har satt seg, så kreves det tillit. Merkeordninger er et tydelig symbol på at virksomheten tar sin del av ansvaret. Serveringsmerket tildeles de som serverer mat og som har oppnådd en viss andel økologiske produkter i beholdningen.
– Mange av våre kunder er stolte av endringene de har fått til. Serveringsmerket er diplomet de har kvalifisert for i enden av reisen, sier von Krogh.

Skreddersydd merkeordning for store virksomheter

Serveringsmerket ønsker å være et ledd som hjelper store virksomheter til å nå deres bærekraftsmål – og at de som følge av det kommer i toppsjiktet. Og nå er det enda enklere å bli sertifisert.

– Takket være gode innspill fra aktører i matbransjen har vi fått skreddersydd sertifiseringen til deres hverdag, forteller prosjektleder for Serveringsmerket, Hege Bruce.

Fra 1. juni trer nye sertifiseringsregler i kraft. Samtidig blir sertifiseringen lansert som en heldigital prosess. Det betyr at søkere mye enklere kan sende den nødvendige dokumentasjonen. Det første fysiske besøket blir først etter ett år.

Nå har det blitt enklere å søke om godkjenning, sier prosjektleder Hege Bruce.

Lurer du på hvordan man søker?

Kontakt